فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

  • ۰
  • ۰


آشنایی با پارچه لایی

یکی از مهم ترین (پیلیسه)اهداف در بهبود کیفیت پوشاک، ظاهر مناسب و شکل قرارگیری مطلوب لباس بر بدن است. یکی از ملزومات مورد استفاده در تولید پوشاک پارچه های لایی هستند که نقش مهمی را در کیفیت، ظاهر و شکل گیری لباس ایفا می کنند. لایی جزو یکی از مهم ترین لوازم خیاطی است که تقریباً یکی از گروه های کالایی هر(پیلیسه) مغازه خرازی به شمار می آید. پارچه های لایی به منظور افزایش استحکام و قوام بخشیدن به پارچه مورد استفاده قرار می گیرند.کار با این پارچه خیلی آسان نیست زیرا در خیاطی می تواند بهترین دوست و گاهاً بدترین دشمن ما باشد؛ از این رو بایستی در هنگام کار با آن نهایت دقت و حوصله را به کار برد.  در هنگام انتخاب لایی مناسب بایستی دو عامل مهم(پیلیسه) را در نظر گرفت و آن هم مقدار چسب و میزان انعطاف پذیری آن است. در این مطلب سعی داریم تا شما را انواع پارچه های لایی و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.

موارد استفاده از پارچه لایی

پارچه های لایی به منظور افزایش استحکام و قوام بخشیدن (پیلیسه)با پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. این پارچه ها به طور متداول در قسمت هایی از لباس که به قوام و سفتی یا به زبان خودمانی شق و رق بودن بیشتری نیاز است  به کار برده می شوند. این بخش های لباس می توانند شامل یقه، سر آستین  و یا جای دکمه باشند. کاربرد دیگر پارچه های لایی زمانی است که از پارچه ای با کشسانی بالا استفاده می کنید؛ در(پیلیسه) این صورت از لایی به منظور جلوگیری از کش آمدن بیش از حد و تغییر شکل پارچه استفاده می شود.  به طور کلی موارد استفاده از پارچه های لایی را می توان به صورت زیر عنوان کرد:

  • قسمت هایی(پیلیسه) از پارچه که احتیاج به سفتی بیشتری دارند مثلا در یقه، مچ، سجاف جلوی لباس، لبه آستین، دمپای شلوار و دامن و کت از لایی چسب استفاده می شود.
  • پارچه هایی که تار و پود درشت دارند و با فشار آمدن به درزها از هم باز یا شیت می شوند می توان کل لباس را لایی کرد. یا اگر پارچه نازک نیست و رد لایی دیده نمی شود یک نوار به پهنای ۲ سانتی متر و قد هر درز، از لایی (پیلیسه)چسب بریده و به درزها، دور حلقه آستین و فاق شلوار می چسبانند.
  • برای جلوگیری از کش آمدن پارچه و تغییر شکل آن.
  • برای جلوگیری از چروک شدن پارچه های نخی و ساتن .
  • برای جلوگیری از کیس خوردن درزها در پارچه ابریشم خام و مصنوعی با مدل تنگ.
  • پارچه های لطیف که بخواهید نسبت به مدل لباس درجه ضخامت بیشتری نشان دهند.
  • اگر بخواهید روی قسمتی از لباس کار دست کنید.

معمولاً پارچه های لایی موجود بازار از نوع لایی چسب بوده که توسط اتو به پشت پارچه چسبانده می شوند. نوع دیگر از پارچه لایی که مقاومت حرارتی بسیار کمی داشته یا تراکم بافت کمتری دارند، توسط عملیات دوخت به پارچه متصل می شوند.

نکاتی که در هنگام انتخاب (پیلیسه)پارچه لایی باید به آن توجه کرد

  • ضخامت پارچه

اولین نکته ای که باید در انتخاب لایی لباس به آن توجه کرد، ضخامت پارچه است. ضخامت لایی لباس باید کمتر از ضخامت پارچه باشد، در غیر این صورت حداکثر ضخامتی که برای لایی استفاده می شود، برابر با ضخامت پارچه است. لایی ها از نظر ضخامت به سه دسته نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می شوند.

لطافت، زبری، کشی بودن یا نبودن و تراکم بافت از اصلی ترین ویژگی های جنس پارچه است که هماهنگ با آن باید لایی لباس را انتخاب کرد. قیمت و بهای پارچه نیز در انتخاب هرچه بهتر لایی لباس موثر است. برای مثال لایی تار و پودی که به لایی(پیلیسه) پارچه ای یا خط راه پارچه ای نیز در بازار معروف است، برای پارچه های تار و پودی مناسب است، یا لایی حلقوی برای پارچه های کشی استفاده می کنند.

 

  • نوع دوخت

لایی که برای(پیلیسه) استحکام پارچه به کار می رود، باید هماهنگ با رنگ پارچه، مناسب با استایل، کاربرد و نوع محیط مصرفی لباس انتخاب شود.

انواع پارچه لایی

به طور کلی ، پارچه های (پیلیسه)لایی در سه نوع لایی تاری پودی ، لایی حلقوی و لایی بی بافت در بازار موجود هستند که با توجه به نوع پارچه بایستی انتخاب گردند. پارچه های لایی تاری پودی دارای خط راه پارچه هستند ، از این بایستی در راستای راه پارچه برش داده شوند. پارچه های لایی حلقوی حالت کشسانی داشته و برای پارچه های کشی مناسب (پیلیسه)هستند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین انواع لایی خواهیم پرداخت.

لایی مویی یا سوزنی

این دسته از پارچه های لایی از جنس پشم بوده و به پارچه چسبانده نمی شوند بلکه به آن دوخته می شوند. از این نوع لایی اغلب در کت و پالتوی مردانه استفاده می شود.

لایی چسب

نوع دیگری از پارچه های لایی ، پارچه هایی هستند که به پارچه چسبانده می شوند . این پارچه ها در سه نوع موجود می باشند که به تشریح هریک خواهیم پرداخت.

این نوع لایی از جنس پارچه بوده و برای پارچه های(پیلیسه) نسبتاً لطیف به کار برده می شوند. اما این لایی ها ممکن است در هنگام شستشو کمی آبرفتگی داشته باشند . از این رو بهتر است که قبل از استفاده کمی در داخل آب خیسانده شوند.

روش استفاده از لایی چسب کاغذی

اگر در نظر دارید که (پیلیسه)در یک لباس کل بالاتنه یا دامن را لایی کنید، پارچه را اتو کرده تا چروک آن برطرف شود. سپس آن را روی میز پهن کرده و سمت چسب دار و براق و زبر لایی چسب را روی پارچه بگذارید و اتو را بگذارید و بردارید. اتو را روی لایی چسب نمالید. همچنین دقت داشته باشید که پارچه زیر لایی چسب صاف باشد تا مجبور به کندن لایی چسب نشوید. پارچه که لایی شد یک بار دیگر اتو کنید تا کاملا لایی بچسبد حالا الگو را بگذارید و برش بزنید. اگر قسمتی از پارچه یا لایی کیس خورد که مجبور به جدا کردن لایی شدید قسمتی را که میخواهید جدا کنید کمی با اتو گرم کنید بعد لایی را از پارچه جدا کنید که تار و پودپارچه کش نیاید.این کار راروی پارچه ظریف مثل حریر انجام ندهید زیرا تار و پود پارچه به هم می ریزد .

  • زانفیکس (لایی چسب دورو)

این دسته از پارچه های (پیلیسه)لایی همانگونه که از نام آن ها مشخص است، پارچه های لایی دورو هستند که در ایران با نام زانفیکس شناخته شده و از دو رو به پارچه می چسبند. از این نوع لایی اغلب برای لبه لباس ها مانند لبه شلوار، دامن ، آستین و غیره استفاده (پیلیسه)می شود. زانفیکس در دو نوع نواری باریک و عرض دار در بازار موجود می باشند. نوع اول، در لبه دامن و آستین و شلوار استفاده می شود .نوع دوم عرض دار است که در یقه و مچ و سجاف قابل استفاده است.

  • لایی کاغذی

این نوع از لایی برای(پیلیسه) پارچه هایی با ضخامت مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و مزیتی که نسبت به نوع پارچه ای دارند این است که آبرفتگی ندارند. نوع ضخیم این لایی ها، لایی زنجان است که بیشتر در نوار کمر دامن و در پارچه های ضخیم و نازک آن (پیلیسه)در یقه و مچ پارچه های با ضخامت متوسط استفاده می شود. در پارچه های ترگال، کتان و نخی از لایی کاغذی استفاده کنید. اما در پارچه ابریشمی از لایی کاغذی استفاده نمی شود.

روش استفاده از لایی چسب کاغذی

ابتدا الگوی مورد(پیلیسه) نظررا بر روی لایی قرار دارد و برش می زنیم. معمولاً در پارچه های ضخیم ، به ویژه در سجاف و یقه برای لایی زاپاس در نظر گرفته نشده و تنها یک میلی متر برای دوخت اضافه در نظر گرفته می شود. سپس لایی را به گونه ای سمت چسب دار و براق و زبر لایی در پشت پارچه قرار گیرد بر روی پارچه قرار دهید. در گام بعد به منظور کثیف نشدن اتو، (پیلیسه)یک پارچه نم دار بر روی آن پهن کرده و اتو را به مدت 15 ثانیه قرار داده و بردارید. در هنگام استفاده از این نوع لایی به هیچ عنوان اتو را بر روی پارچه(پیلیسه) نمالید.

لایی ارگانزا

این نوع از لایی اغلب(پیلیسه) برای پارچه های ظریف مانند حریر و تور به کار برده شده و در واقع همان پارچه های ارگانزا هستند. این نوع از لایی به پارچه (پیلیسه)دوخته شده و بایستی همرنگ پارچه باشد.

لایی حریر یا ژرسه

پارچه لایی حریر از قابلیت (پیلیسه)کشسانی برخوردار بوده  و برای لایی کردن کل لباس مناسب است.

 

لایی سولیکا

پارچه لایی سولیکا در یقه(پیلیسه) پیراهن مردانه به کار می رود و سفت و خشک است و در کاپ دوزی هم کاربرد دارد.

پارچه

پیلیسه

پارچه آشپزخانه ای

پارچه ملافه ای

پارچه ترگال

پارچه تترون

پارچه کجراه

پارچه مبلی

پارچه تریکو

پارچه رومبلی

پارچه بیمارستانی

پارچه چادرنمازی

پارچه پرده ای

پارچه بنگالین

پارچه لباسی

پارچه اردکان یزد

پارچه آزمایشگاهی

پارچه الگانس

پارچه پدیده نگین

پارچه پنبه ای

پارچه تنسل

پارچه جاجیم

پارچه روفرشی

پارچه شانتون

پارچه شلوارکی

پارچه شلواری

پارچه طوبی

پارچه کیلویی

پارچه گلدن لایف

پارچه لباسی

پارچه مانتویی

پارچه مدرسه ای

پارچه ویسکوز

خرید اینترنتی پارچه

خرید اینترنتی پارچه بیمارستانی

خرید اینترنتی پارچه ملافه ای

خرید اینترنتی پارچه جاجیم

خرید اینترنتی پارچه پرده ای

خرید اینترنتی پارچه چادری

خرید اینترنتی رومبلی

خرید اینترنتی پارچه کیلویی

خرید پارچه

خرید اینترنتی پارچه آشپزخانه ای

قیمت پارچه

قیمت پارچه ملافه ای

قیمت پارچه آشپزخانه ای

قیمت پارچه جاجیم

قیمت پارچه بیمارستانی

قیمت پارچه بنگالین

قیمت پارچه تترون

قیمت پارچه ترگال

قیمت پارچه کجراه

نساجی پیلیسه

نساجی گلدن لایف

نساجی اردکان

نساجی گلچهر

نساجی گلبرگ

نساجی نگین

نساجی طوبی

نساجی نساج پور
  • ۹۷/۱۰/۰۹
  • سید مهرداد روحانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی