فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

  • ۰
  • ۰


 

درباره پارچه های بیمارستانی بیشتر بدانیم

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مصرف کنندگان منسوجات ، بیمارستان ها هستند. پارچه های بیمارستانی مصارفی از قبیل روپوش(پیلیسه) پزشکان و کارکنان ، ملحفه ، پارچه های پرده ای ،  باند و غیره دارند. این منسوجات با توجه به نوع کاربرد ، خصوصیاتی متمایز با دیگر منسوجات دارند. ما در این مطلب سعی داریم شما را با انواع پارچه های بیمارستانی و ویژگی های آن ها آشنا خواهیم کرد.

کاربرد پارچه های بیمارستانی

  • البسه فرم بیماران ؛
  • لباس فرم پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان بیمارستان ؛
  • ملحفه و روتختی تخت های بیمارستانی ؛
  • اتاق عمل ؛
  • پارچه های پرده ای ؛
  • مصارف پزشکی ، بهداشتی و غیره .

هر یک از این کاربردها از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند که هر کدام از آن ها با توجه به بودجه می توانند از آن ها استفاده کنند . یکی از مهم ترین کاربردهای پارچه های بیمارستانی در تهیه البسه بیمارستانی است. مهم ترین و اصلی ترین هدف استفاده از روپوش در محیط بیمارستان ، محافظت از بدن در برابر خطرات احتمالی است. از آن جا (پیلیسه)که پارچه تماس مستقیم با پوست فرد دارد،  باید در بافت پارچه های بیمارستانی از مرغوب ترین الیاف بهداشتی استفاده شود تا ضد حساسیت و مناسب با هر نوع پوستی باشد. البسه پزشکی به خصوص لباس بیمار باید وزن سبک داشته باشد تا حتی سالمندان نیز در آن احساس راحتی کنند(پیلیسه) البته باید به این نکته توجه داشت که منظور از گرماژ سبک، وزن استاندارد تعریف شده است و پارچه نباید هرگز بدن نما باشد!

آبی اسمانی، صورتی، سفید و لیمویی و سبز مغز پسته ای و سبز پر رنگ مشهور به سبز بیمارستانی از محبوب ترین رنگ های نهاد های پزشکی است که البته رنگ های دیگری از پارچه نیز با توجه به سیاست گزاری مدیریت (پیلیسه)بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد. در اکثر موارد به خصوص بیمارستان های دولتی، لباس فرم بیماران مرد با رنگ آبی و لباس بیمار های خانم با رنگ صورتی تهیه و دوخت می شود.

روپوش پزشکان و پرستاران معمولاً به رنگ سفید ، ساده و عاری از هرگونه تزیینات است . اما از آنجایی که رنگ سفید منجر به انقباضات چشمی می شود روپوش های مورد استفاده در اتاق عمل  به رنگ سبز و آبی هستند. یکی دیگر از مزایای استفاده از رنگ سبز در اتاق عمل ، ایجاد تضاد با رنگ قرمز ( رنگ خون)  است تا جراح به مرور حساسیت (پیلیسه)خود را نسبت به این رنگ از دست ندهد. روپوش های پزشکی از لحاظ جنس بایستی راحت و مقاوم بوده و مانع از حرکت سریع در هنگام ضرورت نگردند. این پارچه ها بایستی در برابر شستشوهای مکرر مقاوم بود و اتوپذیر باشند.

انواع پارچه های بیمارستانی

به طور کلی از پارچه های متفاوتی در منسوجات بیمارستانی استفاده می شود که این پارچه ها عبارتند از:

  • پارچه های ترگال ساده و کجراه؛
  • پارچه های تترون؛
  • پارچه های بی بافت؛
  • پارچه های اس ام اس؛
  • پارچه های فیلامنت - فیلامنت؛
  • پارچه های فیلامنت - پنبه؛
  • پارچه های ویسکوز - ویسکوز؛
  • پارچه های برزنت بیمارستانی؛
  • پارچه های ملحفه ای؛
  • پارچه های پرده ای؛

پارچه های ترگال ساده

یکی از پرمصرف ترین پارچه های بیمارستانی مورد استفاده پارچه های ترگال ساده هستند که به ویژه در روپوش پزشکان و(پیلیسه) پرستاران و پرسنل مورد استفاده قرار می گیرند. این پارچه در بازار  معمولاً با وزن 240 گرم و با تنوع رنگی زیادی عرضه می شوند. پارچه های ترگال بیمارستانی معمولاً توسط رنگ های خمی ، راکتیو و ترموزول رنگرزی شده تا پس از شستشو کیفیت خود را حفظ کنند.

پارچه های ترگال کجراه

پارچه های ترگال کجراه که اصطلاحاً کجراه نامیده می شوند، از جنس پلی استر / ویسکوز ولی با تراکم بافت  بالاتری هستند. وزن استاندارد این پارچه ها 270، 280 و 290 گرم است. این(پیلیسه) پارچه ها ضخامت و مقاومت بالاتری نسبت به دیگر پارچه ها داشته از این رو برای استفاده به عنوان لباس فرم کارکنان گزینه مناسبی هستند.

پارچه های تترون

تترون یکی از پرمصرف ترین پارچه های بیمارستانی موجود در بازار است. پارچه های تترون معمولاً با عرض 150 سانتیمتر و وزن 150 تا 190 گرم عرضه می شوند. رنگ (پیلیسه)صورتی و آبی این پارچه ها پرکاربردترین رنگ ها در میان پارچه های بیمارستانی هستند. در هنگام خرید این پارچه ها بایستی به ضد آب ژاول بودن و بدن نما نبودن، راحتی و سبکی آن ها توجه داشت. علاوه بر این،  زیردست مناسب و لطافت پارچه های تترون نیز بسیار حائز اهمیت است. این پارچه معمولاً به عنوان ملحفه ها و روتختی های بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه های بی بافت

پارچه های بی بافت بیمارستانی که اسپان باند نیز نامیده می شوند، در بازار با نام های پارچه های یکبار مصرف و پارچه های لایه سوزنی نیز شناخته شده اند. این پارچه ها با توجه به ساختار ویژه خود از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار بوده و مصارف گوناگونی در حوزه های پزشکی ، بهداشتی و صنعتی دارند. پارچه های بی بافت به طور مستقیم (پیلیسه)از الیاف تشکیل شده و به سبب عدم وجود بافت ، بی بافت نامیده شده اند. این پارچه ها در عرض های 100، 120 و 160 سانتیمتر موجود هستند. وزن این پارچه ها با توجه به ضخامت و عرض  از 20 تا 110 گرم متغیر بوده که برای مصارف بیمارستانی به طور متداول از وزنی بین 30 تا 60 گرم استفاده می شود. از پارچه های بی بافت یا به عبارتی اسپان باند در تهیه لباس های یکبار مصرف بیماران ، لباس های جراحی مانند شان و گان ، ماسک ، کلاه اتاق عمل، رو انداز و(پیلیسه) زیرانداز های بهداشتی و کاور کفش استفاده می گردد.

پارچه های اس ام اس (sms)

پارچه های اس ام اس، نوعی پارچه  کامپوزیتی  بسیار شبیه به پارچه های اسپان باند اما با ساختار منحصر بفرد بوده که جایگاه ویژه ای را  در پزشکی به خود اختصاص داده است. ساختار این پارچه ها به گونه ای است که از دو لایه اسپان باند تشکیل شده که در میان آن لایه ای وجود داشته که به میزان زیادی از نفوذ انواع ذرات ریز مانند باکتری ها و میکروب ها(پیلیسه) جلوگیری می کند. پارچه های اس ام اس نیز همچون پارچه های اسپان باند برای تهیه و تولید ماسک، شان، گان، البسه اتاق عمل و غیره بسیار مناسب است و باعث عدم انتقال موارد بیماری زا می شود. این پارچه ها در عرض های 100، 120 و 160 سانتی متر و در وزن های مختلفی در بازار موجود هستند.

پارچه های فیلامنت - فیلامنت

پارچه های فیلامنت – فیلامنت یا به طور مختصر پارچه های فیلامنتی دسته دیگری از پارچه های بیمارستانی هستند. در این پارچه ها همانگونه که از نام آن ها پیداست از نخ های فیلامنتی به عنوان نخ تار و پود استفاده شده است . (پیلیسه)از آن جایی که نخ های فیلامنتی قیمت پایین تری نسبت به دیگر نخ ها دارند، قیمت تمام شده این پارچه از دیگر پارچه ها کمتر است. از این پارچه ها اغلب در تهیه البسه یکبار مصرف بیماران استفاده می شود.

پارچه های فیلامنت - پنبه

پارچه های فیلامنت – پنبه بیمارستانی مشابه پارچه های فیلامنتی هستند با این تفاوت که نخ ها تار و پود آن از الیاف فیلامنت و پنبه تشکیل شده است. (پیلیسه)به سبب وجود الیاف پنبه در این پارچه ها ، از زیر دست نرم تر و لطافت بیشتری برخوردار هستند.

پارچه های ویسکوز - ویسکوز؛

پارچه های ویسکوز بیمارستانی یکی از مرغوب ترین پارچه ها هستند که به سبب داشتن الیاف ویسکوز از لطافت و زیردست مطلوبی برخوردار هستند. این پارچه ها در طرح ها و رنگ های متنوعی در بازار موجود می باشند.

پارچه های برزنت بیمارستانی؛

برزنت پارچه بسیار ضخیمی است که در بیمارستان ها معمولاً به عنوان زیرانداز بیماران با اوضاع وخیم مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه ها به علت ضخامت بالای (پیلیسه)خود خون، ادرار و مدفوع را عبور نمی دهند از این رو برای این نوع بیماران گزینه بسیار مناسبی هستند. پارچه های برزنت بیمارستانی معمولاً به رنگ سبز موجود می باشند.

پارچه های ملحفه ای

یکی از اصلی ترین نیاز بیمارستان ها به منسوجات در پارچه های ملحفه ای است. انتخاب جنس ملحفه بسیار مهم و قابل توجه است زیرا تأثیر مهمی در راحتی و آرامش بیمار دارد. این پارچه ها در طرح ها و رنگ های مختلفی موجود می باشند. در تهیه پارچه های ملحفه ای بایستی استحکام، لطافت، زیردست، نوع بافت و ضد حساسیت بودن آن مد نظر قرار گیرد. (پیلیسه)پارچه آنتی باکتریال نیز بهترین نوع پارچه برای ملحفه  است که برای بیماری های بدخیم، عفونی و سوختگی ،حتماً باید از این نوع پارچه استفاده کرد.

پارچه های پرده ای

در بیمارستان ها انتخاب پرده با توجه به (پیلیسه)سلیقه و بودجه آن صورت می پذیرد. از آن جایی که در یک بیمارستان توجه به زیبایی و تجملات در اولویت قرار ندارد ، اغلب پارچه های پرده ای با قیمتی ارزان انتخاب می شوند.

کارخانجات تولید کننده پارچه های بیمارستانی

به علت نیاز فراوان به این نوع پارچه ها، چندین(پیلیسه) کارخانه نساجی با سابقه به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند. اکثر این کارخانجات در شهرهای اصفهان، یزد، تهران و ملایر قرار دارند.

  • ۹۷/۱۰/۰۳
  • سید مهرداد روحانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی