فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

فروشگاه اینترنتی پیلیسه

پیلیسه ارائه کننده انواع پارچه های ایرانی و خارجی

  • ۰
  • ۰


اصطلاحات رایج در بازار پارچه

در بازار خرید و فروش و مبادله هر کالا، معمولاً اصطلاحاتی بین فروشندگان و خریداران رد و بدل می شود که گاه برخی از این اصطلاحات برای خریدار مبهم و گیج کننده هستند. بازار خرید و فروش پارچه نیز از این قائله مستثنا نیست.  فروشندگان پارچه برای جذب خریدار و قطعی شدن خرید ، اصطلاحات خاصی به کار می برند. در واقع شما وقتی از دانش و آگاهی نسبتاً پایین یا متوسطی برخوردار باشید ، فروشنده قصد دارد سوار افکارتان شود و به آن ها جهت بدهد . شاید با (پیلیسه)خود فکر کنید این کار تأثیر خاصی ندارد، اما(پیلیسه) وقتی چند اصطلاح رایج بین فروشندگان پارچه را نشناسید، قطعاً به گفته های آن ها جذب می شوید. این کار بسیار سخت است و یکی از تکنیک ‌های روانشناسی است، اما فروشندگان شما را حتی اگر یک مصرف کننده حرفه‌ای باشید، متقاعد خواهند کرد. با توجه به این مطالب ، آشنایی با اصطلاحات رایج در بازار پارچه برای هر فعال در این حوزه ، چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار ضروری است. در این مقاله(پیلیسه) قصد داریم به معرفی تعدادی از اصطلاحات پرکاربرد و رایج بازار پارچه بپردازیم . بدیهی است برخی از این اصطلاحات برای شما مخاطب گرامی آشنا است؛ اما به منظور جامع و کامل بودن مقاله ملزم به درج آن ها هستیم.

 

طول و عرض پارچه

به طور کلی پارچه ها دارای عرض ثابت و طول متغیر یعنی همان میزانی که برش می خورند، هستند. عرض پارچه با توجه به مورد مصرف محاسبه می شود. در صورتی که طول پارچه در کارخانه و پس از طاقه پیچی در طول معینی(پیلیسه) برش داده می شوند. به عبارت دیگر طول پارچه معادل متراژ طاقه است. عرض پارچه در قیمت پارچه نیز تأثیر گذار است.خریدار بایستی (پیلیسه)با توجه به مورد مصرف و الگوی مورد نظر خود عرض مناسب را انتخاب کند.

وزن یا گرماژ

یکی از اصطلاحات رایج در بازار پارچه، وزن یا گرماژ است. به طور کلی، واحد اندازه گیری وزن پارچه بر حسب گرم است. پارچه ها در تراکم بافت های مختلف و به طبع آن ، ضخامت های متفاوتی تولید می شوند. کارخانجات نساجی و فروشندگان برای مشخص کردن تراکم بافت پارچه، از اصطلاح وزن یا گرماژ استفاده می کنند. زیرا هرچه پارچه تراکم بافت بیشتری(پیلیسه) داشته باشد، ضخیم تر به نظر رسیده و از وزن بیشتری برخوردار است. منظور از گرماژ پارچه، وزن یک متر از پارچه با طولی مشخص است . به عنوان مثال ، اگر(پیلیسه) فروشنده به شما بگوید که پارچه ای با عرض 150 سانتی متر 190 گرم وزن دارد یعنی پارچه ای به ابعاد یک متر در یک متر و نیم وزنی معادل 190 گرم دارد. برای محاسبه وزن پارچه می توان یک متر از پارچه را برش داده و با استفاده از ترازو وزن کرد تا گرماژ پارچه به دست آید.

یارد

یکی از واحد های اندازه گیری طول، یارد و معادل 4/914 میلی‌متر یا ۳ فوت است؛ واحد اندازه گیری یارد اغلب برای بیان متراژ پارچه های خارجی به کار برده می شوند. زیرا در بیشتر کشورها معیار اندازه گیری طول پارچه یارد است. این در حالی است (پیلیسه)که در ایران اکثراً از واحد متر معادل 100 سانتی متر برای این منظور استفاده می شود.

پارچه های خارجی موجود در ایران نیز بر حسب یارد هستند. در بازار پارچه هر یارد را معادل 90 سانتی متر در نظر می گیرند. در نتیجه نکته مهمی که بایستی به (پیلیسه)آن توجه داشت این است که هنگامی که از فروشنده قیمت یک پارچه خارجی را جویا می شوید، او قیمت 90 سانتی متر را به شما بیان می کند. بیشتر پارچه های خارجی موجود در بازار طاقه های 50 یاردی یعنی معادل 45 متر هستند.

 

 

بسته بندی پارچه

به طور کلی ، پارچه ها در بازار با دو نوع بسته بندی (پیلیسه)متفاوت طاقه پارچه و عدل پارچه عرضه می شوند که در زیر به تشریح هر کدام خواهیم پرداخت.

یکی از رایج ترین اصطلاحات به کار برده شده در بازار پارچه برای بیان نوع بسته بندی ، طاقه پارچه است که در زبان عامیانه به آن توپ پارچه نیز گفته می شود. طاقه های پارچه بر اساس نوع ، اغلب به شکل استوانه هایی مدور (اصطلاحاً رول نیز گفته می شود) (پیلیسه)یا مکعب مستطیل ( طاقه های کتابی) هستند. در هنگام خرید طاقه پارچه حتماً بایستی به عرض پارچه توجه داشت زیرا همیشه عرض پارچه با عرض طاقه (پیلیسه)برابر نیست. گاهی اوقات کارخانجات پارچه را به صورت یک لا به دور طاقه می پیچند؛ در این صورت عرض پارچه با عرض طاقه برابر است. اما گاهی پارچه به صورت دولا (از وسط تا شده) به دور طاقه پیچیده می شود ؛ در این صورت عرض پارچه دو برابر عرض طاقه خواهد بود.

از دیگر اصطلاحات  رایج در بازار پارچه برای بیان نوع بسته بندی، می توان به عدل پارچه اشاره کرد. این نوع بسته بندی اغلب در هنگام(پیلیسه) خرید و فروش عمده پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. عدل پارچه شامل چند طاقه پارچه است که درون گونی های بزرگی قرار داده شده و درب آن با استفاده از نخ های مخصوص دوخته شده است. به این عمل عدل بندی پارچه گفته (پیلیسه)می شود که معمولاً توسط کارخانجات انجام می پذیرد. در عدل بندی استاندارد کارخانه های نساجی، تعداد طاقه های موجود (پیلیسه)در داخل گونی به صورت عدد زوج است. به طور متداول،  تعداد استاندارد طاقه های کتابی در یک عدل ٨، ١٠ یا ١٢ طاقه، و تعداد استاندارد طاقه های رول معمولاً ۶ عدد است. متراژ هر عدل، برابر با جمع متراژ طاقه های موجود در داخل یک عدل است.

تفاوت فروش طاقه ای با فروش عدلی در این است که در فروش طاقه ای، حداقل خرید مشتری می تواند یک طاقه باشد، ولی در خرید عدلی باید چندین طاقه که داخل (پیلیسه)یک عدل قرار دارند، یک جا خریده شوند.

درجه بندی پارچه از لحاظ کیفیت

با کیفیت ترین نوع پارچه چه از لحاظ ظاهری و چه از نقطه نظر کیفیت بافت، رنگرزی و تکمیل پارچه های درجه(پیلیسه) یک هستند. این پارچه ها عاری از هرگونه(پیلیسه) عیب ظاهری بوده و  دارای رنگ و چاپی یکنواخت و بافتی یکدست هستند. این درجه از پارچه گران قیمت ترین نوع پارچه محسوب می شود.

 

2) پارچه درجه یک و بست و پنج

دومین دسته از پارچه ها از نقطه نظر کیفیت پارچه های درجه 25/1 هستند. این پارچه به ظاهر مشکل ندارند اما در اصل ، دارای عیوبی فنی هستند. این عیب ها (پیلیسه)می تواند شامل مواردی همچون یکدست نبودن بافت ، نایکنواختی رنگ و چاپ و تغییر در وزن استاندارد پارچه باشند. این پارچه ها معمولاً قیمتی بسیار کمتر از پارچه های درجه یک دارند.

دسته دیگر (پیلیسه)از پارچه ها ، پارچه های درجه 5/1 هستند. در طاقه این نوع پارچه ها و در بعضی از نقاط خرابی هایی به صورت واضح مشاهده می شود. این خراب ها شامل زدگی، خرابی رنگ، جا افتادن تار یا پود و غیره هستند. پارچه های درجه 5/1 هم به(پیلیسه) صورت متری و هم به صورت کیلویی در بازار فروخته می شوند.

یکی از (پیلیسه) بی کیفیت ترین نوع پارچه، پارچه درجه دو است؛  به گونه ای(پیلیسه) که در بیش از نیمی از یک طاقه پارچه  می توان انواع خرابی ها را مشاهده کرد. البته پارچه درجه سه نیز وجود دارد که در آن تمامی یک طاقه دارای انواع عیوب است.

  • پارچه های استوک

به ضایعات پارچه استوک گفته می شود. (پیلیسه)پارچه های استوک طولی کمتر از یک متر داشته و از تکه های 5 سانتیمتری شروع می شوند . این پارچه ها در گونی بسته بندی شده و به صورت فله ای یا کیلویی داد و ستد(پیلیسه) می شوند.

 

پارچه های کیلویی

پارچه های کیلویی(پیلیسه) اغلب شامل پارچه هایی هستند که طول آن ها به طور دقیق قابل اندازه گیری نیست. پارچه های کشی همچون تریکو که در بافت آن ها از الیاف لاکرا یا اسپاندکس استفاده شده و خاصیت کشسانی دارند در این دسته قرار دارند.در صورتی که پارچه از دو سمت طول و عرض، و یا فقط از سمت طول کش بیاید، به صورت کیلویی فروخته می شود. (پیلیسه) فروش پارچه به صورت کیلویی تنها مختص پارچه های کشی نیست. برخی پارچه های غیرکشی نیز، تحت شرایطی باید به صورت کیلویی(پیلیسه) یا وزنی فروخته شوند؛ به عنوان مثال می توان به پارچه های تکه ای، درجه یک و نیم، درجه دو و یا ضایعات ( استوک ) اشاره کرد.

کاتالوگ پارچه یا کالیته

بیشتر کارخانجات تولید کننده به منظور سهولت(پیلیسه) در انجام خرید و فروش محصولات خود، نمونه کوچکی از پارچه به همراه مشخصات و رنگ بندی کامل آن را تحت عنوان کالیته یا کاتالوگ پارچه در اختیار خریدار قرار می دهند. از این طریق مشتری با مشاهده مشخصات کامل و همزمان لمس فیزیکی پارچه به تمامی ویژگی های آن دست خواهد یافت.

سری رنگ پارچه

در تولید پارچه های طرح دار(پیلیسه) مانند پارچه های پیراهنی و ملحفه ای، یک طرح در چند رنگ مختلف تولید می شود. در پارچه های ساده رنگی نیز گاهی(پیلیسه) یک جنس پارچه در چند رنگ تولید می شود. در بعضی مواقع، فروش کارخانجات نساجی و عمده فروش ها به این صورت است که تمام رنگ های یک طرح یا پارچه را یک جا به فروش می رسانند. به عبارت دیگر،  مشتری باید تمام رنگبندی را یک جا خرید کند؛ یعنی(پیلیسه) از هر رنگ حداقل یک طاقه به مشتری فروخته می شود. اگر فروش هم به صورت سری رنگ و هم به صورت عدلی باشد، یعنی داخل عدل دو سری رنگ و حداقل فروش یک عدل است.

  • ۹۷/۱۰/۰۴
  • سید مهرداد روحانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی